To person overview
  • Professor

Prof. Dr. Hartwig Bohne

Professor of International Hotel Management | Head of IHMe, IHM dual, HML, IBL
Office hours By appointment
Room: Zi. 301
E-Mail:
Phone: +49 351 407617-45

About me
About me

2019
Geschäftsführender Direktor, Instituts of Global Hospitality Research (IGHOR)

2018
Professor für Internationales Hotelmanagement Dresden School of Management

November 2017
Dozent für Internationales Hotelmanagement Dresden School of Management

2015 - 2018
Promotion zum Dr.phil. bei Prof. Dr. Andreas Kagermeier, Universität Trier.

Titel: "Interdependenzen und Erfolgsfaktoren von Kooperationsmodellen zwischen Hotelketten und Hochschulen"im Bereich Freizeit- und Tourismusgeographie, FB VI

2004 - 2008
Referent, Hotelverband Deutschland (IHA), Berlin

2008 - 2011
Direktor Nachwuchsförderung & Hochschulmarketing, Kempinski AG, München

2011
Strategische Hotelberatung und Lehrbeauftragter für Personalmanagement (freiberuflich), Berlin

2013 - 2017
Persönlicher Referent eines Mitglieds des Deutschen Bundestages, Berlin

1999 - 2004
Studium der Betriebswirtschaftslehre, Schwerpunkte: "Strategisches Tourismusmanagement und Politik"

Universität Trier und der EM Strasbourg Business School (Grand École). Abschluss als Diplom- Kaufmann im Jahre 2004.

1996 - 1999
Ausbildung zum Hotelfachmann, Kempinski Hotel Taschenbergpalais, Dresden

Excerpt
I have contributed to these publications


2022

Quo vadis Hotellerie - Praxishandbuch Fachkräftesicherung. Berlin: Erich Schmidt Verlag

Handbook of European Tea Culture and Hospitality. München: De Gruyter Oldenbourg Verlag

Bohne, H., Kappert-White, A., Vink, L.: Friesland Tea – Cultural Heritage and Tourism. In L. Jolliffe (Hrsg.), Routledge Handbook of Tea Tourism. New York: Routledge

Internal Branding. In: D. Buhalis (Hrsg.), Encyclopedia of tourism management and marketing. Cheltenham: Edward Elgar Publishing Ltd.

Cooperative Hotel HR Management. In: D. Buhalis (Hrsg.), Encyclopedia of tourism management and marketing. Cheltenham: Edward Elgar Publishing Ltd.

Hotel HR Strategies. In: D. Buhalis (Hrsg.), Encyclopedia of tourism management and marketing. Cheltenham: Edward E


2021

Keys to Success: Connective Structures for Educational Innovations in the Hotel Industry, in: Marco A. Gardini, Michael C. Ottenbacher, Markus Schuckert

(Hrsg.). New York: The Routledge Companion to International Hospitality Management, Routledge

Bohne, H. /Jolliffe, L.: Embracing Tea Culture in Hotel Experiences, in: Gastronomy and Tourism, 11/2021

Uniqueness of tea traditions and impacts on tourism: The East Frisian Tea Culture, in: International Journal of Culture, Tourism, and Hospitality Research, special issue: Opportunities and Challenges at the Connection of Coffee, Tea, and Tourism, Vol. 15 No. 3, August 2021, pp. 371-383

Kooperative Bildungsstrukturen zwischen der Hotellerie und der Wissenschaft als Erfolgsmodelle für Arbeitgebermarkenbildung und Mitarbeitergewinnung, in: Die Unternehmung, Swiss Journal of Business Research and Practice, Themenheft “Managing experiential co-creations in cooperative networks – Learnings from tourism”, 75. Jahrgang, 01/2021, S. 76-95

Recruiting for luxury: Case studies of luxury hotel brands and their co-operative activities for recruiting, in: Research in Hospitality Management, special issue: Luxury, 11:1, S. 45-51

Berufsprofil Human Resource Manager/in, in: Borkmann, Vanessa/Fraunhofer: FutureHotel Employee Profiles, Fraunhofer Verlag, Stuttgart, S. 205-207


2020

Keys to success: connective structures for educational innovations in the hotel Industry, In: Gardini, Marco/Ottenbacher, Michael/Schuckert/Markus (2020): Routledge Companion to International Management


2019

Kooperationsorientiertes Personalmanagement für die Hotellerie


2018

Steinhauser/Bohne: Multi Channel Strategy: An empirical and theoretical analysis of online distribution channels in the hospitality Industry,
in: Journal of Tourism Research, Volume 19, Juni 2018, S. 107-122


2018

Innovative Netzwerke für erfolgreiche Personalarbeit in der Hotellerie:
Kooperationen zwischen Hotelketten und Hochschulen,
in: Ehlen, Tobias/Scherhag, Knut: Aktuelle Herausforderungen in der Hotellerie (Schriften zu Tourismus und Freizeit, Band 22), Be

July 2022
2015

Kommentar zum Personalmanagement, in: Harvard Business Manager, Ausgabe 07/2015, S. 87

July 2022
2015

Erwartungen der Generation Y, 
in: YOUCA Österreich – Das Karrieremagazin, Ausgabe 01/2015, S. 12-14


2014

Aus Theorie und Praxis - Lebendige Ansätze für nachhaltige Mitarbeitergewinnung der europäischen Hotellerie (Co-Autor Markus
Luthe), in: Brysch, Armin/Gardini, Marco (2014):
Personalmanagement im Tourismus, Berlin


2008

Praxisorientiertes Qualitätsmanagement in der Hotellerie,
in: Gardini, Marco: Handbuch Hospitality Management, Bonn


2008

Hochschulführer Tourismusstudien,
Hotelverband Deutschland (IHA) e.V., Berlin


2005

Hotelmarkt Deutschland (Co-Autor),
Hotelverband Deutschland (IHA) e.V., Berlin

Veröffentlichungen in: 2005-2008 und 2015-2017


2004

Qualitätsmanagement in der Luxushotellerie
Diplomarbeit, FB IV, Universität Trier